Litt om mandalaene


Som kunstterapeut og prest ønsker jeg å forene en intuitiv, spirituell og ubevisst bildeprosess med den kirkelige bakgrunnen jeg har og de fortellingene som danner grunnlaget for den kristne tro. Mandalaene er verken illustrasjon til bibeltekstene, teologiske tanker eller dogmatiske «sannheter». Jeg er i mitt arbeid med mandalaene ute etter å gi et uttrykk for det som skjer i meg i møte med med bibelteksten. Hva skjer i min kropp og hvilke sansninger får jeg når jeg leser den aktuelle teksten? Hvilke følelser kjenner jeg? Hvilke fantasier oppstår? Hva aktiveres av mitt eget personlige materiale i møte med teksten? Hva skjer når jeg begynner å tegne et intuitivt bilde og følger prosessen?

Det er til tider en sterk prosess. Mandalaene kan bli veldig personlige. Det er godt å arbeide på en intuitiv måte med tekster som bærer mye med seg og som kan oppleves, forståes og tolkes på ulike måter. Jeg ser at min historie og min aktuelle situasjon, min spiritualitet og min åndelige lengsel kommer til uttrykk i mandalaene. Tekstene åpner seg på nye måter og det guddommelige viser seg gjennom den intuitive billedprosessen. Det åpner opp et spirituelt rom i meg.


Jeg viser her en del av mine mandalaer. De ledsages av min egen tekst som kan være en fortelling, en poetisk tekst eller en refleksjon. Av og til kanskje en tolkning ut i fra Jungs analytiske psykologi og/eller av teologisk karakter.


Min inspirasjonskilde er Carl Gustav Jung. Han tegnet en mandala hver morgen i lengre tid. Han brukte også mandalategning i sitt arbeid med pasienter. Ordet mandala er sanskrit og betyr sirkel. Det var C.G. Jung som brakte mandalaen til vesten. Han begynte å bruke dette ordet om sine sirkelrunde bilder. Fra sine mange reiser var det østens mandalaer han mest kunne sammenlikne bildene sine med. Men i stedet for intrikate mønstre slik vi kjenner fra f.eks tibetansk buddhisme er mandalaen i jungiansk forståelse et sirkelrundt bilde som fylles med psykisk innhold. Det er Selvet som uttrykker seg. Mandalaen kan sees på som et symbol på Selvet, altså et symbol på totaliteten av hele vår psyke. Samtidig kan man i følge Jung se på mandalaen som et gudsbilde.



søndag 9. juni 2019

Pinse

Sannhetens Ånd skal veilede oss til å se hele sannheten.


Når vi blir født er vi avhengig av at vi blir speilet av vår første omsorgsperson som gjerne er mor. Først når vi blir speilet har vi mulighet for å oppdage hvem vi selv er. Ved å bli speilet og veiledet gjennom barndom og oppvekst får vi mulighet til å se hvem vi er. Blir vi ikke speilet og veiledet av en god nok mor eller far mister vi oss selv og noe av tilliten til verden. Vi vet til slutt ikke hva som er sant for oss. Hvem er vi i den verden vi lever? i den jungianske psykologi brukes begrepet "Selvet" om både sentrum og totaliteten av hele vår psyke. Vi blir født med et Selv, og gjennom barndom og oppvekst skapes Jeget i kontakt med omverdenen. Vi trenger Jeget for å samhandle med andre mens Selvet virkeliggjøres og utfoldes. En mandala kan sees på som et symbol på Selvet. Ved å lage mandalaer kan vi sentrere oss, gå inn i sentrum og stadig øve på å virkeliggjøre Selvet. Ved å gjøre dette som et intuitivt arbeid ved å la mandalaer oppstå, kan Ånden, pusten og livet slippe til, få virke i livet vårt og vi kan la Selvet bli mer og mer virkeliggjort. En slik mandala kan speile den vi er akkurat nå og den prosessen vi er i, hva som opptar oss, hva som bør sees mer på. Vi får en mulighet for å se oss selv.

Når vi er i kontakt med Selvet ser vi oss selv. På vei dit veileder Ånden oss til å se oss selv og virkeligheten slik den viser seg for oss. I mandalaen for denne pinsen har jeg laget en mosaikk av speilbiter. Vi får ikke se et helt og fullt bilde. Vi ser bruddstykker av oss selv. Sannhetens Ånd vil veilede oss inn til midten av oss selv, inn til Gud som speiler den vi innerst inne er. Inn til Selvet, til helheten av vår psyke. Sirkelen er et symbol på dette. Og mandalaen her har et rundt, helt speil i midten. Der kan vi se oss selv helt og fullt. Når vi kommer inn til Selvet ser vi oss selv og kjenner oss selv fullt ut. Dette er et livslangt prosjekt. Men vi kan komme stadig nærmere og se det i glimt. Sannhetens Ånd skal veilede oss til hele sannheten sier Jesus til oss gjennom evangelisten Johannes sine ord i Johannesevangeliets kapittel 16 (fra prekenteksten for søndag før pinse). Jeg tror det er det å kjenne Selvet og veien dit han snakker om. Og at det gir oss den freden han snakker om i prekenteksten for 1. pinsedag (Joh. 14,23-29). "Fred etterlater jeg dere. Min fred gir jeg dere. Ikke den fred som verden gir. La ikke hjertet bli grepet av angst og motløshet." Mange ulike følelser kan oppstå på denne veien innover, men det kan gi en egen fred i hjertet å kjenne at man følger sin vei inn til seg selv og det som er inni en, alt det som Selvet rommer av kjent og ukjent materiale, guddommelige og menneskelige erfaringer, møter med seg selv og det guddommelige.

1 kommentar:

  1. Liker godt å lese tekstene og se bildene dine. At vi bare ser
    biter av oss selv, eller at vi er biter av oss selv ble så konkret med bildet ditt.

    SvarSlett